Chinese kunstenaars

Huang Yan
Beeldhouwer, fotograaf, dichter en schilder Huang Yan (Jilin,1966) kan worden gekenschetst als de verteller van de evolutie in de Chinese samenleving en de hedendaagse Chinese kunst. Gebruik makend van moderne technologie en vanuit huidige denkbeelden is hij in staat om een shan shui schilderstuk (inktschildering van een landschap) te laten vervagen tot een beeld uit het verleden. In zijn ogen staat het oorspronkelijke beeld namelijk te ver van de huidige maatschappij.

Huang Yan schildert met een precisie en een frisheid die sterk doen denken aan hedendaagse body painting. Ook wordt regelmatig de vergelijking gemaakt met tattoo’s. Hij schildert landschappen van Chinese meesters op de lichamen van naakte mannen en vrouwen, en legt zodoende de geschiedenis van China vast op de menselijke huid. In 1998 begon Huang Yan groot formaat shan shui schilderstukken aan te brengen boven het middel, op torso’s, hoofden, armen en handruggen. Hij paste de traditionele Chinese schilderkunst zeer vaardig en op eigen wijze toe.

De gebruikte techniek is authentiek, evenals de afgebeelde duizenden jaren oude landschappen. Nadat de lichamen zijn beschilderd, fotografeert Huang Yan ze in allerlei houdingen. De shan shui stijl is duidelijk herkenbaar in de gestileerde immense bergruggen, reusachtige rotspartijen, schaarse bomen, huizen en dronken meesters. De fotowerken die aldus ontstonden, zijn de afgelopen jaren overal ter wereld tentoongesteld en aangekocht door musea in onder andere Australië, Duitsland, Hong Kong, Japan en de Verenigde Staten. In 2006 had Huang Yan zijn eerste uiterst succesvolle solotentoonstelling bij galerie V!P’s.

 

Su Zihan
Su Zihan (Chuzhou, 1978) is gefascineerd door modieuze jonge stedelingen. Met vage en ruwe penseelstreken wordt een wereld geschapen waarin verwarring en onzekerheid hoogtij vieren. Uit de beelden spreekt een ongemakkelijke sfeer die de stad en haar inwoners lijkt te omarmen. Verwarring en heftige emoties voeren de boventoon in de schilderijen, net zoals ze dat ook lijken te doen in de levens van deze Chinese jongeren.

Ha Shiyou
De schilderijen van Ha Shiyou (Dun Huang, 1967) zijn een reactie op het hedendaagse China met haar groeiende economie;
een maatschappij die enkel aandacht lijkt te besteden aan economische ontwikkelingen.
Het ongemakkelijke gevoel en de constante zorgen waar mensen onder gebukt gaan, verbeeldt hij in afbeeldingen van mensen die last hebben van jeuk. Hoe meer je krabbelt, hoe meer het gaat jeuken, als een metafoor van de situatie in het moderne China.

Ban Xujian

Ban Xuijan (Ningxia, 1963) maakt spraakmakende beelden en schilderijen. In een van de beelden zien we 4 parende honden en op zijn schilderijen heeft Ban Xujian karaokende mensen afgebeeld. Ogenschijnlijk hebben het beeld en de schilderijen niets met elkaar te maken maar in beide disciplines laat Ban Xuijan humoristisch en/of sarcastisch zijn kritiek op de huidige samenleving zien.

Liu Guoqiang
De op de tentoonstelling gepresenteerde serie werken ‘Concerto – Long Life Unification’maakte Liu Guoqiang (Cangzhou, 1962) in 2006 en 2007. Het gaat over het samenbrengen van de 56 nationaliteiten in China met behulp van doventaal. De herhaling van één en hetzelfde beeld in deze 56 schilderijen laat de wens van elke nationaliteit voor een gelukkig leven zien.

Pang Yongjie
Pang Yongjie In zowel de schilderijen als beelden van Pang Yongjie (Shandong, 1968) zien we zijn eigen unieke stijl van figuren met ronde hoofden en mollige ledematen terug. In vriendelijke en intieme toestand, vaak zelfs in erotische taferelen. Ze omarmen en kussen elkaar in een eigen wereld als pasgeborenen, nog onwetend van angst en verlies. De mensachtige figuren zijn in een vredige wereld verstoken van de chaos van de supermoderne en onvoorspelbare wereld.

Liu Feng Hua & Liu Yong
Liu Feng Hua (1965) & Liu Yong (1964) maken hun terracotta warriors sinds jaar en dag. Inmiddels maken deze strijders dan ook deel uit van belangrijke internationale kunstcollecties. Met de patronen en schilderijen die op de sculpturen aangebracht wordt, zoeken ze de grens op tussen traditionele en hedendaagse kunst, als een reconstructie van de kunstgeschiedenis.

Xu Yingte
Xu Yingte (1976), ook wel Michael Xiu genaamd, schildert Chinese schoolmeisjes. In uitdagende houd­ ingen maar wel met een Aziatische gereserveerdheid. De Chinese teksten op de achtergrond zijn uitspraken uit Mao’s rode boekje en staan in schril contrast tot de afbeeldingen.

Liu Ren
In het werk van Liu Ren (Qinhuang dao, 1980) staat de droom centraal. Met behulp van geavanceerde computer programma’s creëert zij werelden die opgebouwd zijn uit fragmenten uit haar jeugd en het hedendaagse China. Water, wolken en het getij zijn steeds terugkerende visuele elementen in Liu’s werk en slaan terug op haar jeugd die zij doorbracht in het kustplaatsje Qinghuangdo. Deze beelden worden vermengd met de grootse architectuur uit Beijing, waar zij momenteel werkt en woont.

Het eindresultaat is zowel indruk wekkend als raadselachtig en laat een realiteit zien die alleen maar in dromen voorkomt. Liu Ren maakte deel uit van een jonge generatie Chinese kunstenaars die momenteel flink in opkomst is. Vaak samenwonend en samenwerkend in kunstenaarsenclaves in de grote steden van China inspireren en beïnvloeden zij elkaar. In januari 2008 was bij V!P’s haar solotentoonstelling Between the Real and the Surreal te zien.

 

Uw reactie ...

Uw naam:
Onderwerp:
Reactie:
   

gallery


K+A gallery
Hans Bik

Slotlaan 216
3701 GT Zeist

T 06 - 55 73 66 75
E
info@knagallery.nl

 

 

We gaan door...

De kunstenaars op onze website van de K+A gallery willen wij blijvend promoten. We zullen de website binnenkort met beeld van nieuw werk aanvullen en/of oud werk vervangen alsmede nieuws gaan vermelden van hun laatste ontwikkelingen en exposities van hun werk die gepland staan.

De toekomst

Per 1 augustus 2012 is de K+A gallery aan de Nieuwstraat 27 te Leiden gesloten.

Aankondiging nieuwe activiteiten:
2013/2014 Workshops Schilderen en Beeldhouwen in de Ardeche Frankrijk.